W jednym z poprzednich artykułów na naszym blogu opisywaliśmy najważniejsze trendy w branży magazynowej, mające największy wpływ na decyzje i dalekosiężne plany inwestorów. W dzisiejszym wpisie planujemy przybliżyć koncepcje, które mogą znacząco wpłynąć nie tylko na preferencje zakupowe klientów, lecz również na wewnętrzne procesy logistyczne i magazynowe. Czy szeroko pojęty handel przejdzie w nadchodzących latach gruntowną przemianę?

Klienci stawiają na quick commerce

Analizy krajowego rynku e-commerce nie pozostawiają wątpliwości – szybki czas dostawy to jeden z najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie klienta. Konsumenci coraz chętniej korzystają z platform oferujących tzw. dostawę na życzenie, w ramach której kurier rozpocznie proces transportu zamówienia już w kilka minut po jego skompletowaniu przez sklep.

Wśród towarów, obsługiwanych przez firmy specjalizujące się w obsłudze zamówień za pośrednictwem aplikacji, znajdują się m.in. artykuły spożywcze, leki, kosmetyki czy odzież – firmy, które pragną być partnerami największych platform pośredniczących w usługach quick commerce, muszą przystosować dotychczasowe procesy logistyczne, skracając proces przygotowania zamówienia do możliwego minimum.

W jaki sposób zjawisko quick commerce wpływa na procesy logistyczne i magazynowe? Przedsiębiorstwa stają przed trudnym zadaniem kompletacji zamówień w możliwie najkrótszym czasie po ich wpłynięciu. Wśród czynników, mających największy wpływ na szybką realizację zadań, warto wymienić m.in. klarowną organizację firmowego magazynu bądź zaplecza oraz obecność systemów do monitorowania stanu magazynowego.

Dostawa tego samego dnia zyskuje na popularności

Warto podkreślić jednak, że koncepcja quick commerce nie ogranicza się do zakupów wykonywanych przez kuriera. Globalni liderzy e-commerce, tacy jak Amazon, sukcesywnie pracują nad usprawnieniem procesu dostawy tego samego dnia – oferowane przez amerykańską korporację tzw. same-day delivery obejmuje już ponad 140 obszarów miejskich w Europie i Stanach Zjednoczonych, a najszybsze zamówienia docierają do klientów końcowych w ciągu dwóch godzin od ich złożenia.

Choć koncepcja same-day delivery nie stanowi obecnie dominującej części krajowego sektora logistycznego, warto nadmienić, że usługa ta jest oferowana przez coraz większe grono podmiotów – zarówno samych firm kurierskich (np. InPostu), jak i platform e-commerce, gwarantujących dostawę w ciągu jednego dnia pomiędzy kupującymi i sprzedawcami, znajdujących się w wybranych z największych miast na terenie Polski.

Dostawy tego samego dnia to usługa, która stanowi nie lada wyzwanie przede wszystkim dla magazynów logistycznych i przeładunkowych. W sytuacji, w której zamówiony towar powinien trafić do nadawcy na przestrzeni kilku godzin, proces przygotowania jednostek do dalszej drogi powinien odbywać się w maksymalnie najkrótszym czasie. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wydajna praca sortowni oraz stref wydawania i przyjmowania towarów, w której nie dochodzi do spowalniających pracę przestojów.

Sklep i magazyn w jednym miejscu, czyli magazyn mixed use

Koszty magazynowania nieustannie rosną – wynajęcie lub budowa odpowiedniego obiektu, koszty zatrudnienia personelu czy opłaty za media to tylko część z wielu wydatków, skłaniających inwestorów do szukania oszczędności. Jednym z rozwiązań, pozwalających na optymalizację ponoszonych kosztów, jest połączenie magazynu z innymi kluczowymi z perspektywy firmy przestrzeniami w obrębie jednego budynku.

Koncepcja mixed use (ang. zastosowania mieszanego) zakłada scalenie strefy składowania ze strefą biurową czy handlową. W zależności od specyfiki danej firmy, możliwe jest również zespolenie magazynu z show roomem bądź strefą badawczo-rozwojową. Połączenie strategicznych dla działań firmy obszarów pozwala zredukować koszty utrzymania obiektu i może wesprzeć proces przepływu towarów z magazynu do odbiorców końcowych.

Warto przy tym podkreślić, że implementacja magazynu mixed use może odbyć się również w stosunkowo mniejszej skali poprzez wydzielenie dodatkowej przestrzeni w obrębie obiektu. W trakcie realizacji projektów dla naszych inwestorów, wielokrotnie sięgaliśmy po antresole i podesty magazynowe, które umożliwiły wydzielenie w obiekcie dodatkowej przestrzeni użytkowej. Wygospodarowane w ten sposób miejsce można przeznaczyć na dowolny cel – przestrzeń biurową, obszar pakowania i kompletacji zamówień, pracownię, laboratorium, a nawet pomieszczenia socjalne.

Odmień swój biznes z Nedcon Silesia

W trakcie naszej wieloletniej działalności na krajowym rynku pomogliśmy już ponad 1000 dużym i średnim firmom, działającym w sektorze e-commerce, logistyce, automotive czy branży spożywczej oraz budowlanej. Opiekunowie inwestycji marki Nedcon dokładają wszelkich starań, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych inwestorów, zaopatrując ich w nowoczesne i funkcjonalne rozwiązania, oszczędzające czas i pieniądze. Jesteś ciekaw, jak możemy Ci pomóc? Już dziś skontaktuj się z naszymi specjalistami.