Regały wysokiego składowania, które zmaksymalizują wykorzystanie przestrzeni

Na początku należy ustalić, jakie jednostki składowania będą obsługiwane w naszym magazynie. Pod standardowe palety (przemysłowe bądź typu Euro) najlepiej sprawdzą się regały wysokiego składowania typu NR1, które można zaprojektować w dowolnych konfiguracjach. Zwykle osiągają wysokość do ok. 13 metrów, należy jednak pamiętać o ograniczeniach, związanymi z poszczególnymi rodzajami wózków, które będą obsługiwały dane regały.

Regały wysokiego składowania NR1 – rodzaje wózków magazynowych

Regały paletowe rzędowe są zazwyczaj obsługiwane wózkami czołowymi, systemowymi bądź typu Reach Truck. Wózki czołowe charakteryzują się najmniej korzystnymi parametrami – wymagają najszerszej ścieżki ruchu, a ich maksymalna wysokość podnoszenia wynosi do ok. 6m. Wózki typu Reach Truck to optymalne, najczęściej spotykane w magazynach rozwiązanie. Mogą poruszać się na ścieżce o szerokości 3 metrów, a ich maksymalna wysokość podnoszenia wynosi do 13 metrów. Najwięcej korzyści wiąże się z zastosowaniem wózków systemowych. Konstrukcje te mogą poruszać się nawet w bardzo wąskich korytarzach (o szerokości 2 metrów) za pośrednictwem pętli indukcyjnej lub prowadzeń mechanicznych. Co więcej, ich wysokość podnoszenia wynosi aż do 18 metrów. Oszczędności, wynikające z zastosowań wózków systemowych bądź Reach Truck, są zauważalne na pierwszy rzut oka na poniższym schemacie.

rys1-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
rys1a-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
Rys. 1. Regały wysokiego składowania, dostosowane do wymogów a) wózka czołowego; b) wózka Reach Truck; c) wózka systemowego

 

Jak widać na powyższym rysunku, inwestycja w wózek systemowy może przynieść wyraźne korzyści w postaci zaoszczędzonej powierzchni magazynowej, a zaoszczędzone miejsce stwarza możliwość przyszłej rozbudowy.

Regały wysokiego składowania NR1 sprawdzą się przy metodzie składowania FIFO (First In – First Out). Do tego typu składowania możemy również zaliczyć regały paletowe przepływowe, których charakterystykę przybliżymy Państwu w kolejnych artykułach.

Regały wysokiego składowania – regały wjezdne NR2

Regały wysokiego składowania mogą występować również jako konstrukcja wjezdna. Regały wjezdne NR2 (tzw. drive-in) stosuje się w celu składowania dużych partii jednorodnego towaru w skrzyniach lub na paletach, którego nie można składować blokowo z zachowaniem zasady FILO (First In – Last Out). Zapewniają one maksymalne wykorzystanie kubatury magazynu i są projektowane jako bloki obsługiwane jednostronnie lub dwustronnie. Szerokość kanałów może być dopasowana pod każdy dostępny na rynku wózek widłowy. Regały wysokiego składowania NR2 firmy Nedcon cechuje największa trwałość na rynku. Dzięki żeliwnym nosom naprowadzającym oraz gorącowalcowanym prowadzeniom wózka, użytkownicy tych regałów mogą bezpiecznie korzystać z nich przez wiele lat.

Rozwiązaniem zbliżonym do systemu NR2 są regały wysokiego składowania typu Pallet Shuttle. Konstrukcja ta jest instalacją półautomatyczną, w której za ruch palety po kanale odpowiada sterowany radiowo wózek. Zadaniem operatora wózka widłowego jest jedynie odłożenie palety do odpowiedniego kanału. Realizację regałów typu Drive-in oraz Pallet Shuttle mogą Państwo zobaczyć na poniższych zdjęciach.

20131002_120457_resized-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
20120509_111108-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
Fot. 1 i 2. Regały wysokiego składowania typu Drive-in – przykładowe realizacje

 

dsc00210-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
img_1616-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
Fot. 3 i 4. Regały wysokiego składowania typu Pallet Shuttle – wózek sterowany radiowo

 

Regały wysokiego składowania dla towarów o małym gabarycie

Jeżeli w magazynie mają być składowane drobne ładunki, takie jak pojemniki czy kartony, należy rozważyć zakup regałów półkowych lub paletowo półkowych typu Wide Span. Regały półkowe typu SF idealnie sprawdzą się przy składowaniu w miarę jednolitego gabarytowo asortymentu. Szerokości oraz głębokości półek dopasowane są pod standardowe pojemniki i kartony dostępne na rynku. Półki, które wykonane są z jednego arkusza blachy, mogą osiągnąć nośność do 300 kg. Cechuje je prosta konstrukcja i duża mobilność – w zależności od wymiarów składowanych towarów, poziom regałów można regulować co 25 mm.

Regały wysokiego składowania typu Wide Span są alternatywą dla regałów półkowych, która jest dostosowana do różnorodnych jednostek. Cechuje je duża szerokość półek oraz możliwość zróżnicowanego wypełnienia. Półki mogą być wykonane z siatki (kiedy wymagana jest ich przezierność), płyty wiórowej oraz paneli stalowych. Ponieważ system ten opiera się na komponentach wykorzystanych w regałach paletowych, cechuje go duża nośność zarówno poszczególnych półek, jak i całego regału. Aby zaoszczędzić powierzchnię magazynową, każdy z wyżej wymienionych systemów można zaprojektować jako wielopoziomowy (z podłogami). O rozwiązaniu tym przeczytacie Państwo w jednym z kolejnych artykułów, pt. Regały wielopoziomowe w aranżacji wysokich magazynów.

20190327_141034-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
Fot. 5. Regały wysokiego składowania typu Wide Span – przykładowa realizacja

 

dsc_0477-jpg Regały wysokiego składowania, czyli jak zaaranżować przestrzeń magazynową
Fot. 6. Regały wysokiego składowania typu SF – przykładowa realizacja

 

W tym artykule opisałem jedynie niektóre regały wysokiego składowania, które stosuje się w magazynach. Po więcej szczegółów oraz fachową pomoc przy zaprojektowaniu magazynu zapraszam do kontaktu mailowego z firmą Nedcon (zadane przez Państwa zapytanie zostanie przydzielone do dedykowanego opiekuna inwestycji) lub bezpośrednio ze mną.

mgr inż. Maciej Sokółka

Projektant w Nedcon Silesia od 2014r.

Wyróżniony absolwent wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej