Jak podaje portal Rzeczpospolita.pl, od momentu wybuchu pandemii COVID-19, branża kurierska, ekspresowa i pocztowa (określana mianem KEP) stały się wiodącym klientem nowo powstałych przestrzeni magazynowych. Co wpłynęło na lawinowy wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe? Czy trend ten nasili się w kolejnych latach? Zapraszamy do lektury.

Branża kurierska rośnie w siłę dzięki e-commerce

Analiza „Polish CEP Report 2022”, przygotowany przez Las Mile Experts, 7R oraz firmę doradczą Cushman&Wakefield wykazała, że wartość rynku KEP przekroczyła w 2022 roku 17 mld złotych. Do kategorii tej zaliczane są szeroko rozumiane przedsiębiorstwa kurierskie i pocztowe, zorientowane na standaryzację świadczonych usług, które oferują zróżnicowany zakres wagowy dystrybuowanych przesyłek (wynoszący zazwyczaj do 30 kg). Na polskim rynku nie zabrakło również inwestorów zagranicznych – od 10 stycznia 2023 roku pierwszy oddział w Polsce otworzył popularny operator pocztowy z Ukrainy, Nova Poshta (działający w Europie jako Nova Post).

Kluczową przyczyną zwiększonego zainteresowania powierzchnią magazynową przez firmy dostawcze była pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia, które sprawiły, że coraz szersze grono konsumentów decydowało się odstąpić od zakupów stacjonarnych na rzecz internetowych. Szacuje się, że podczas pandemicznych obostrzeń aż 67% Polaków zdecydowało się na zakupy przez internet.

Przedsiębiorstwa e-commerce rywalizowały o klientów nie tylko atrakcyjnymi cenami, lecz również szybkim czasem realizacji zamówienia czy preferencyjną polityką zwrotów. Sprawna realizacja powyższych procesów wymaga ścisłej współpracy pomiędzy magazynem sklepu a podmiotami odpowiedzialnymi za dostawę produktów.

Branża kurierska kluczowym elementem sprawnego funkcjonowania sektora e-commerce

Dane na temat preferencji zakupowych Polaków nie pozostawiają wątpliwości – wysoka jakość obsługi w zakresie dostawy produktów jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o nabyciu poszczególnych produktów. Według opracowanego przez IAB Polska zestawienia raportu „E-commerce w Polsce 2022”, aż 41% konsumentów zwraca uwagę na niskie koszty dostawy zamówionych dóbr – to drugie najważniejsze kryterium zakupowe, ustępujące wyłącznie atrakcyjnej cenie samego produktu (47%).

W czołówce najważniejszych czynników decydujących o zakupie nie zabrakło również pozytywnych wcześniejszych doświadczeń z danym sklepem (35% ankietowanych), krótkiego czasu oczekiwania na dostawę (24%) oraz zróżnicowanych form samej dostawy (18%). Przedstawione zestawienie nie pozostawia wątpliwości – wydajny magazyn kurierski jest jednym z kluczowych elementów, wpływających na zadowolenie klienta. Kluczową rolę odgrywa terminowość dostawy, jakość obsługi konsumenta oraz poziom dbałości o otrzymaną przesyłkę.

Zastanawiasz się, jak usprawnić magazyn swojej firmy?

Nasza firma posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji obiektów magazynowych dla branży e-commerce oraz sektora logistycznego. Zrealizowane przez Nedcon Silesia projekty kładą szczególny nacisk na czynniki związane z jak najszybszą kompletacją złożonych zamówień i wydajnością toczących się procesów magazynowych.

Jesteś ciekaw, jak możemy Ci pomóc? Skontaktuj się z naszymi opiekunami inwestycji, którzy przedstawią Ci rozwiązania dostosowane do potrzeb Twojego przedsiębiorstwa. Dowiedz się, w jaki sposób nowoczesny magazyn przesyłek kurierskich może przyczynić się do zwiększenia zysków Twojego przedsiębiorstwa.